Saturday, April 18, 2009

Siapkan diri...

Post kali ini tentang diri kita. Hari demi hari, usia semakin galak digunakan. Kalaulah umur boleh di top-up, aku rase aku lah orang pertama yang akan membelinya. Ramai juga yang mungkin berfikiran begitu. Ramai nak hidup lama, namun tak ramai yang berjaya hidup sebenar-benarnya.Setelah baca artikel tntg nilai yang aku post dulu, mesti de yang reflect balik diri diorang, tak kurang jugak yang tak ambil kesah. Yang reflect tu plak, ade yang dapat kekuatan dalan penghayatannya,,namun ade juga yang jadi makin lemah. Manusia ni memang pelik...

Kawan aku tanye aku, knape nak jadi doktor.Aku pon dah malas nak jawab,Aku buat muke bodoh je. Die senyum. Pastu die cakap,'kalau nak bagitau sebab nak jadi doktor pun malas,nanti keje camane?'.Huh???

Siapkan diri.Kenapa tajuk begitu jadi pilihan aku?SEbab aku rase cepat atau lambat, kita kena terima hakikat yang kita akan jadi ahli professional masyarakat satu hari nanti. Setiap seorang daripada kita masih boleh cakap yang perkara tersebut tak akan mandatangkan masalah kepada diorang sebab sekarang kita masih bersama. Pabila bertugas seorangan kelak, di mana setiap daripada kita terpaksa membuat keputusan atas pertimbangan waras sendiri, rasakanlah.
Sepatutnya, kita harus menyemai sikap menyayangi dan memahami orang lain mulai daripada sekarang.Sikap adalah sesuatu yang tidak datang dalam masa sehari. Ia harus dipupuk, dijaga, dipantau dan dibaiki dari semasa ke semasa.Katt sini pun, kita dapat lihat macam2 ragam manusia.Ade yang baik, ade yang kurang baik dan ada yang tak baik.Aku berborak dengan seorang kawan aku nih, die cakap mengingati Tuhan adalah tonggak kehidupan.Percaya tak??Die mula menceritakan zaman sekolahnya di mana dia berasa dekat dengan Tuhan hasil ibadat berterusan ynag dilakukan. Manisnya iman terasa waktu itu. Belajar skit, result dah gempak. Kat cni, laen. Kadang2 heran, belajar sampai pagi, bile nak jawab lupe. Bile examine balik, mak aihh........jauhnye dgn DIA.Ptutla, buat ape2 pon rase nak marah, tak kena.Die pun cuba balik dekatkan diri dengan Tuhan, masih lagi kena cubaan.Luka la, sakit la, itu hilang, ini hilang. Tapi, dia anggap semua tu dugaan Tuhan untuk buktikan dia benar2 mahu berubah.Biasela, orang cakap turning point ni yang selalunye susah...........Sekarang dah ok.Rase manis balik.......Sedapnye...

Aku harap dan yakin aku buat pilihan tepat ambik course ni.Kata2 mak aku masih di telinga lagi,
NI JADI DOKTOR NI KERJAYA MENCABAR.ADE DUA KEMUNGKINAN YANG BERLAKU PADA DOKTOR.PERTAMA, MAKIN DEKAT DENGAN TUHAN, YANG KEDUA MAKIN JAUH DAN TAKABBUR DENGAN TUHAN.

Dulu aku tak faham, sekarang dah faham maksudnye. Maksudnye, klu dr tu disertai iman dan kepercayaan terhadap Allah, setiap kejayaan yang dilakukan ke atas pesakit mampu membuatkan dia menangis mengaguMi kekuasaan Allah yang maha menyembuhkan.Setiap kegagalan akan membuatkannya berasa kerdil dan sedar betapa singkat dan rapuhnya hidup insan.
Namun, tanpa iman, setiap kejayaan dirasakan atas kepandaiannya merawat pesakit, sekaligus menjauhkannya daripada Sang Pencipta.Tapi awas, dengan hanya satu kegagalan , ia mampu membuatkan insan itu rebah tersungkur, gila dan hilang pertimbangan kerana buntu memikirkan punca kegagalan, yang sepatutnya dikaitkan dengan ajal maut di tanganNYA.,,,
JADI, SIAPKAN DIRI ANDA WAHAI SAHABAT...

3 comments:

  1. insyaallah~
    tapi kalu aku lagha, mum bley tolong aku blk hahah~

    ReplyDelete
  2. hadi bakpow mu nak jadi dr???
    wakakah!!!
    adow gop betul gapow hop mu oyap.buke dr hop wak nyakit ore sia.tp Allah.dr nie jz mace nop tolong ore sakit jah.sia kow dop sia nyakit ore 2 kijo Allah

    ReplyDelete
  3. http://spark-asyraf.blogspot.com/
    newl link

    ReplyDelete